We begonnen deze "rode dag" met het zoeken naar een rode vrucht in de fruitschaal: het was de appel! Lagen er nog andere appels in de schaal? Ja hoor! Rode én groene én gele appels...
We leerden dat appels met hun steeltje aan bomen hingen. Lindsey mocht dat een keertje komen tonen.
Wat leerden we nog? De appel is rond en je kan ermee rollen. Als een appel valt, krijgt die bruine vlekken. In elke appel zit een huisje en in dat huisje wonen de pitjes van de appel. Daarna mochten we natuurlijk ook proeven. A ja! Want dat is toch wel het allerleukste! De juf had ook nog appelsap meegebracht. Mmm, lekker!
Met al die vitamienen in ons lichaam hadden we genoeg energie om hard te werken. De juf had een tekening van een grote appel. We kregen twee proppen krantenpapier en kozen 2 kleuren uit, een kleur voor elke prop. Daarna stempelden we de hele appel vol.
Aan een andere tafel mochten de oudste kleuters werkblaadjes maken. Bij het ene werkblad moesten we aan élk steeltje een appeltje stempelen:
Bij het andere werkblad moesten we goed luisteren naar wat de juf vertelde en dan telkens het juiste prentje erbij kleven.1. Ik heb zin in een appel. Eerst is de appel nog helemaal rond.
2. Ik bijt er enkele happen uit. Mmm, lekker!
3. Kijk! Mijn appel is op. Alleen het klokhuis blijft nog over...
We speelden ook een memoryspel. De juf verstopte 2 dezelfde prentjes van een appel, een peer, een banaan en een appelsien onder de bekertje. We mochten om de beurt 2 bekertjes opheffen en zo 2 dezelfde vruchten zoeken. Moeilijk hoor!
Namiddag gingen we naar de (fruit)winkel. De juf was een beetje bang dat we misschien stoute dingen zouden doen (spullen meenemen zonder te betalen, of zo...) dus nam ze nog enkele juffen extra mee. We zijn echter heel flink geweest! Maar als het van Bo afhing, kochten we drie winkelkarretjes vol :-)
De juf hield het op: 2 appels, 2 appelsienen, 2 peren, tros bananen en druiven... Wij hielpen haar zoeken naar de verschillende vruchten. Daarna konden we naar de kassa om te betalen.
Terug in de klas controleerden we of we genoeg fruit hadden gekocht. De kaartjes van het memoryspel lagen nog op de grond en zo konden we kijken of we van alles er 2 hadden. Wat bleek? We hadden goed geteld, alleen van de bananen hadden we er nog over. En druifjes? Daar hadden we geen kaartje van...
Van die uitstap hadden we natuurlijk wel honger gekregen. De juf besloot om een spelletje te spelen met ons. We kregen een blinddoek om en moesten proeven en raden wat de juf in onze mond stak: banaan of appel?
Daarna mochten we nog wat "werken" en spelen. De juf had boodschappenlijstjes gemaakt en we moesten de juiste vruchten én het juiste aantal in de fruitschaal leggen.Morgen leren we over de peer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten