woensdag 8 februari 2012

Thema Winter (3)

De juf vertelde een verhaal van Jules:
Jules moest heel veel kleren passen. Mama wilde zien welke kleren hem te klein waren geworden... Zijn jas kon niet meer dicht; zijn broek was te kort, zijn muts en trui waren te klein geworden,... Mama stopte al deze kleren in de doos. Samen brachten ze de kleren naar een mama met kleine kindjes. Deze kindjes konden de kleren nog goed gebruiken...
We maakten nog wat hartjes voor de tafelversiering voor het Hartjesfeest op vrijdag: we smeerden lijm op het hartje en dompelde dit hartje dan in de glitters...
We kleurden een paar wanten. We mochten niet zomaar kiezen hoe. Nee, het moesten precies 2 dezelfde wanten zijn!
Vandaag maakten de peuters een gelijkaardig werkblaadje als de kleuters gisteren. We moesten de juiste paren maken...
De juf had ook nog 2 tekeningen meegebracht die heel erg op elkaar leken. Maar als we goed opletten, zagen we toch enkele verschillen... Zien jullie ze ook?
(Oplossing: 1) sneeuwman kijkt blij / droevig; 2) de vogel zit niet meer op de neus / op de grond; 3) de sneeuwman heeft 1 / 2 bezems; 4) het sneeuwt / sneeuwt niet; 5) de sjaal is blauw / groen )

De juf vertelde volgend verhaal:

dinsdag 7 februari 2012

Thema Winter (2)

Deze morgen had Jules een rare doos meegebracht. Om te kijken wat erin zat, moesten we allerlei sluitingen opendoen: een rits, een drukknoop, een riem, velcro-sluiting,...enz. We zochten naar dezelfde soorten sluitingen bij onszelf, aan onze kleren...
We knipten en plakten stukjes stof en garen op de sjaal van Cezar...
's Namiddags had Jules een probleem: hij had zijn jas aangedaan, maar ondersteboven. Hij begon hard te huilen toen hij dat merkte. Hij moest toegeven dat hij dat niet kon, zijn jas aandoen...
De juf leerde hem een versje, zodat hij voortaan wél zijn jas alleen kan aandoen. Lars deed voor hoe het moest:
Ik leg mijn jasje neer
Eén hand in de mouw... en nog een keer
Omhoog die handen allebei
Ik heb mijn jasje aan. Flink van mij!
De kinderen die wilden, maakten een werkblaadje. Eerst moesten we mooi op de lijn leren knippen. Zo hadden we verschillende kaartjes van handschoenen. Daarna moesten we paren maken: 2 dezelfde handschoenen bij elkaar.
Toen we naar huis gingen, toonden we Jules nog vlug hoe hij zijn jas moest aandoen. Dankzij het versje dat we leerden, ging dat al heel vlotjes!

maandag 6 februari 2012

Thema Winter (1)

Deze week doen we 2 thema's door elkaar. We gaan het deze week vooral hebben over de winter. Het is buiten heel koud geworden; we moeten ons dus warm aankleden, liefst met een muts, sjaal en handschoenen.

Maar met het Hartjesfeest dat eraankomt, praten we ook een beetje over Valentijn en verliefd zijn,...

Deze morgen legde de juf al onze mutsen en sjalen op een hoop. We leerden sorteren; alle mutsen bij elkaar, alle sjalen bij elkaar en alle handschoenen bij elkaar. We bekeken alles goed en ontdekten wie de langste en wie de kortste sjaal had.
Jules deed daarna een beetje gek; hij wilde een muts aandoen en deed die aan zijn voeten. Gelukkig konden wij hem een beetje helpen. Een muts zet je op je hoofd en best om je oren, een sjaal bind je om je nek en handschoenen draag je aan je handen...
Vandaag (en morgen) turnden we samen met onze lievelingsknuffel.
In de klas gaven we Jules een mooie muts, sjaal en wanten. Eerst moesten we zijn jas en zijn gezichtje inkleuren. Daarna verfden we zijn sjaal, muts en wanten. Om dit alles wat zachter te maken, kleefden we wat froezelpapier erop...
Andere kinderen hielden zich bezig met de tafelversiering voor vrijdag: ze kleefden zijde-papieren hartjes op een hartje van piepschuim.
De juf had een nieuwe puzzel meegebracht. We moesten goed kijken naar het puzzelstukje. Als we goed keken, konden we een deel van de tekening terugvinden op de plaat. Zo wisten we waar we het stukje moesten leggen.
We speelden ook nog een spel. De juf had 6 sneeuwmannen die allemaal een neus hadden in een andere kleur. We moesten met de dobbelsteen gooien en een kledingsstuk uitzoeken in dezelfde kleur die de dobbelsteen aangaf.
We kregen bezoek van een poes: ze nestelde zich buiten op de vensterbank...
Juf Shauni (stagiaire kinderverzorging) vertelde nog dit verhaal:

zaterdag 4 februari 2012

Mededeling: maandag en dinsdag mag je kind een knuffeltje mee naar school nemen. We gaan er namelijk mee turnen!

vrijdag 3 februari 2012

Thema Gevoelens (3)

Deze morgen toonde Jules een speciale koffer. Er zaten maskers in, elk met een ander gevoel.
Er zaten ook 4 verschillende doosjes in. De juf toonde ook kaartjes en vertelde er telkens een verhaaltje bij. Wij moesten goed luisteren en dan zeggen welk gevoel erbij hoorde.
Omdat het bijna "Hartjes-tijd" is, schilderden we samen een groot hart. Eerst moesten we de binnenkant ROOD verven...
... Toen dat gedaan was, schilderden we alles rond het hart WIT.
Tenslotte kleefden we op de omtrek van het hart wat froezelpapier... en klaar!
's Namiddags hadden we een gesprekje over verliefd zijn en Valentijn. Op de vraag of er kleuters van onze klas verliefd zijn, begonnen sommigen spontaan te knuffelen. Toen de juf zei dat "liefjes" elkaar ook kusjes gaven, werd er meteen gezoend! Dat belooft voor volgende week... (!)
Maar sommige mama's moeten niet vrezen. Er waren er ook enkelen die verliefd waren op hun mama of papa! Lief he?!
We spelen ook een memoryspel; er lagen veel kaartjes op de grond en wij moesten er telkens 2 omdraaien. Als het er 2 dezelfde waren, hadden we een punt!

donderdag 2 februari 2012

Thema Gevoelens (2)

Vandaag hebben we vooral aan onze "Gevoelensmeter" gewerkt...
Eerst moesten we stroken gekleurd papier mooi naast elkaar op een stevig plankje kleven. Het plankje moest helemaal bedekt zijn.

Toen het droog was, mochten we de "4 Julekes" (blij, boos, verdrietig en bang) onder elkaar kleven, een wasknijper kiezen en klaar!

We oefenden ook voor het Valentijnsfeest.

Morgen kijken we wat er in de Hopla-koffer van de juf zit...

woensdag 1 februari 2012

Thema Gevoelens (1)

Deze week laten we onze emoties de vrije loop...
Jules had foto's van zichzelf meegebracht.
We bekeken de foto's en bootsten hem na. We herkenden meteen de gevoelens blij, boos, verdrietig en bang... Herkennen jullie ze ook?



Daarna koppelden we andere prenten aan de prenten van Jules.
De juf bracht een spiegel mee en zo konden we onszelf eens bekijken; we trokken blije, boze, droevige en bange gezichten...
We tekenden een droevige Jules (traantjes) en een blije Jules (lachend mondje) en kleefden er het juiste prentje bij.
We schilderden enge monsters maar we waren niet bang!
We hebben weer 2 speelkameraadjes erbij: Enzo en Maelysse. Welkom in onze klas!
We leerden vandaag een nieuw liedje over bang zijn.
Soms ben ik bang
BIE BOE BANG
Bang voor het donker
Bang voor een monster
Bang voor een spinnenweb onder mijn bed
Dan ben ik bang
Bibber bibber bang
Iedereen is wel eens BIE BOE BANG!